onsdag 10 oktober 2012

Monsterpass

5h i förrgår och 4h igår på IKSU. Riktigt skönt att komma igång med grundträningen på riktigt. I måndags kändes det sådär och jag tror att det berodde på för dålig med både kolhydrater och salt innan och under passet. Man svettas ju ganska mycket under ett så långt pass så det är viktigt att få i sig ordentligt med salt, och varför man behöver kolhydrater säger ju sig självt. Så igår preppade jag med en lunch på cirka 2000 kcal och hade med mig lite snacks att ta under passet. Helt annan känsla. Efter 3 timmar på crika 75% av max i snitt kände jag mig fortfarande hur fräsch som helst. Så sista halvtimmen körde jag all-in på 85-90% av max. Vet inte riktigt vart min mjölksyratröskel ligger nu för tiden eftersom jag inte kör med pulsband längre men det var runt den jag låg sista biten i alla fall. På slutet bestämde jag mig för att avsluta på topp med en 1 min spurt. Ganska intressant att se vad man kan åstakomma i en långspurt efter 4 timmars cykling eftersom det är viktigt att vara snabb på slutet av en tävling. Så jag ställde mig upp och la i en tuuung växel och drog till en början ungefär 800 watt, det visade sig vara lite optimistiskt då jag landade på strax under 700 watt. Om man antar att jag hade klarat 700 watt om jag inte hade haft lite för höga tankar om mig själv i början landar jag på 9,7 w/kg med mina 72 kg som jag väger när jag är i form. Alla långspurter jag kört i sommar under träningspassen har lönat sig. Jag är ju inte explosiv för fem öre men ganska bra mjölksyratålighet tyder det på att jag har. I en klungspurt funkar det ju självklart inte att spurta på detta viset. De riktiga spurtarna lägger ju sig bara bakom mig och spurtar på riktigt de sista 200 meterna istället. Men det funkar i en avslutning som är lagd hyfsat brant uppför. Typ en Gilbert spurt.

Hur som helst tror jag på att köra träningpass som liknar tävlingar så mycket som möjligt. Många väljer att ha överdrivet strukturerade träningpass där de kör så här många watt så här länge. Visst, du får bra kontroll på din träning men jag tror det är bättre att blanda träningpassen med lite inslag av varje. Till exempel istället för att köra 4 minuters intervaller med 3 minuters vila (standard vo2max intervaller) 7-8 gånger på ett träningpass, så lägger man in lite sånna intervaller när man känner för det i ett större pass. Jag vet att det är många som hatar att köra intervallpass och struntar därför helt i att köra dom. Ett tips är att lägga in lite 3-4 minuters intervaller i dina längre pass istället. Då blir det inte bara roligare. Intervallerna blir effektivare och du får ett träningspass som liknar en riktig tävling mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar