lördag 29 september 2012

Summering och planering

Min första säsong som tävlingscyklist gick lite stapplande i början men mot slutet gick det bättre. Tävlingarna jag har kört är SolleröloppetRingenloppet, Elisedals GPGimonäs Bikeboost, Norrlandsmästerskapen. Med facit i hand är det allderles för tunnt med tävlingar. Jag körde egentligen bara två riktiga elittävlingar, Ringenloppet och Elisedals GP, och där vart jag ju krossad på grund av mina ringa tävlingserfarenheter. Till nästa säsong ska jag lägga upp träningen annorlunda. Det jag framförallt ska ändra på i träningen är att jag ska lägga in mycket mer explosivitetsträning på cykeln. Även om jag aldrig kommer vinna en spurt i en elittävling är det ändå bra att ha lite klipp i benen eftersom det underlättar att positionera sig i klungan och man slipper jaga ikapp sin rygg efter ett igångdrag.

Dessutom ska jag tävla mycket mer nästa säsong. Tävlingar jag är sugen på att köra är alla deltävlingar i SWEcup, Solleröloppet, SM, Tour of Jämtland, Gran Fondo Kungsbacka, Velofondo Vårgårda och många fler. Ja, egentligen alla elittävlingar i Sverige. För att detta ska fungera optimalt vill jag även ha ett lag att tävla med nästa år. Jag trivs väldigt bra i Gimonäs men det är inte så ofta någon tävlar i elitklassen och jag vill inte köra själv hela tiden. Jag kommer ju självklart inte lämna Gimonäs, men eventuellt tävla för någon annan klubb som har ett elitsatsande lag. Eftersom jag bor i Falun under hela säsongen är ju Falu CK ett ganska lockande alternativ. Jag har ju inte så mycket till meriter att komma med vilket begränsar mina möjligheter, men det hoppas jag att det blir ändring på efter nästa säsong. Nu har jag avverkat mitt år som lärling och nästa säsong hoppas jag kunna etablera mig i Sverigeeliten på riktigt.

Jag är även sugen på att köra vätternrundan nästa säsong. Om jag ska göra det blir det i så fall med en sub7 grupp. Börjar bli dags att hitta en sådan i så fall. Några tips?

3 kommentarer:

  1. Överger loket sina vagnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte! Jag kommer fortfarande vara medlem i Gimonäs, ställa upp som flaggvakt och vara med på träningar. Ändå skillnaden är att jag har andra färger på mig under tävlingarna. Jag bor ju i Falun under sommaren i vilket fall så jag kan ju inte tävla med er ändå.

      Radera
  2. Sundsvall och Alnö race team har ett skapligt lag tror jag, de är ju inte alltför långt borta.

    SvaraRadera